Zadokolesové motorové remorkéry | |||
Vážení návštěvníci. Právě jste se tímto kliknutím dostali na stránky motorových zadokolesových | |||
remorkérů. Mnozí z vás jejich historii znají , mnozí z vás byli členy jejich posádek. I já jsem měl tu | |||
čest na jejich palubách poznávat sílu, přednosti a v neposlední řadě i jejich lodní ladnost, která na | |||
Labi neměla konkurenci. Postupně jsem osobně poznal snad všechny jejich kapitány, kteří s těmito | |||
loděmi dokázali splnit, snad mohu s trochou nadsázky napsat, i nesplnitelné. Samozřejmě nesmím | |||
zapomenout ani na jejich pány mistry. Ti ve valné většině byli skutečnými mistry svých motorů a se | |||
zbytkem posádky dokázali často také opravit neopravitelné. | |||
Prvotní rozhodnutí, které předcházelo jejich zrodu, se datuje v závěru dvacátých let minulého století. | |||
Jak to skutečně tehdy bylo uvedl pan Bohumil Švarc* v knize "50 let československé plavby na Labi". | |||
A tak si přečtěte alespoň jeden odstavec, v kterém pan Švarc popsal jak tehdejší vedení ČPSL, a.s. | |||
připravovalo obnovu lodního parku, ve kterém se počítalo již v roce 1927 s motorizací nejenom | |||
nákladních ale i vlečných remorkérů. | |||
"V pořadí druhý generální ředitel ČPSL, a.s., Ing. František Fišer vystoupil již v roce 1926 s požadavkem | |||
na výstavbu 6 kusů motorových nákladních lodí. MVP - Ministerstvo veřejných prací se však uvolilo | |||
postavit 4 motorové nákladní lodě a pronajmouti je ČPSL. K zadání výstavby došlo až počátkem roku | |||
1928. V tomto roce přichází Ing. Fišer s požadavkem obnovy vlečné síly. Navrhuje stavbu dvou motorových | |||
vlečných lodí. Znamená to, že již v roce 1928 dochází k závěru, i když v předchozích létech požadoval | |||
ještě parníky, že páře je ve vlečné síle odzvoněno, a je třeba se u novostaveb orientovat na motory. | |||
Tyto zcela jistě moudré myšlenky a výroky generálního ředitele je nutné hodnotit jako historický zlom | |||
ve vývoji staveb plavidel. Až dosud kralující pára jako pohonná síla před téměř 100 lety znamenající | |||
dějinný skok ve vnitrozemské plavbě, je překonána motory, pro jejichž obsluhu a sílu se začalo v plavbě | |||
v té době v odborných kruzích horovati". | |||
V těchto několika větách popsal pan Bohumil Švarc*, tehdejší celkový stav a situaci u ČPSL, a.s. Více z | |||
historie najdete v knize vydané v roce 1972, která vyšla k výročí 50 let československé plavby na Labi. | |||
Pouhé tři roky uplynuly od úvah generálního ředitele Ing. Fišera, když byly na hladinu Labe spuštěny | |||
první dva zadokolesové motorové vlečné remorkéry. Tábor a Blaník byly uvedeny do provozu v roce | |||
1931. O rok později byl převzat první bočnokolesový remorkér určený k vlečení člunů - President | |||
Masaryk - "M I" a v roce 1933 jeho sesterská loď M II. Informace o těchto bočnokolesových vlečných | |||
remorkérech najdete v samostatném oddílu technických popisů, které budou věnovány BKMR. Během | |||
let byly spuštěny na vodu a uvedeny do provozu další zadokolesové remorkéry. Bylo jich postaveno | |||
celkem 12. Jejich technické popisy a fotografie jsou součástí tohoto souboru. | |||
Podle knihy 50 let Československé plavby na Labi upravil a přepsal Pavel Křesťan | |||
*Bohumil Švarc, dlouholetý zaměstnanec Československé plavby labsko-oderské. V posledních létech jeho | |||
pracovního života působil ve funkci ředitele Odbočky ČSPLO, n.p./ČSPL, a.s. v Hamburku. Před odchodem na | |||
zasloužený odpočinek byl ředitelem obchodního oddělení ředitelství ČSPL, a.s. | |||
Zadokolesový motorový vlečný remorkér "Tábor" | |||
Inv. Číslo: 63207 | |||
rok stavby: 1931 | |||
loděnice: Ústí nad Labem | |||
1. Technická data: 3. Hlavní stroj: | |||
délka tělesa: L : 54,47 m výkon ks : 525 | |||
šířka tělesa: B : 8,00 m otáčky: 300 za minutu | |||
boční výše uprostřed: H : 2,26 m max. zásoba paliva : 17830 l | |||
střední ponor prázdné lodi:T: 0,80 m spotřeba na 1 provozní hodinu: 83,64 litru | |||
2. Technicko provozní data: | |||
maximální délka: Lmax : 58,75 m | |||
maximální šířka: Bmax : 9,10 m | |||
nejvyšší pevný bod: Hfix : neudáno | |||
maximální ponor: Tmax : 1,23 m | |||
maximální ponor prázdné lodi: 0,85 m | |||
váha prázdné lodi: 236 tun | |||
4. Stručný popis: | |||
Ocelové lodní těleso, nýtované. Kormidlo nevyvážené, elektrické. Lodní těleso rozděleno 7 vodo | |||
těsnými přepážkami na 8 prostorů. Havarijní čerpadlo Kolbeň Daněk DD 125, r.v. 1930, č.1501 | |||
5 Palubní zařízení: | |||
Elektrický naviják lan jednoduchý, motor Saucedík Csetín LS VI č.8474, 3 kw, 950 ot., 110V, 32A | |||
Kotvy: 350, 400, 350, hledací 2x 12 kg. Záď elektrický kotevní vrátek dvojitý Sausedík Vsetín LS | |||
VI 8495, 4,4 kw, 950 ot., 110V, 46A Kotvy záď: 300, 320 kg. Příď - elektrický kotevní vrátek | |||
dvojitý Sausedík Vsetín LS VI 8495, 4,4 kw, 950 ot., 110V, 46 A. Vlečná pacholata | |||
závěsný benzinový motorek do člunku.. | |||
6. Strojní zařízení: | |||
Hlavní motor Škoda 6 L 350, v.č. 1498, pravotočivý, reversní. Pomocný stroj - pohon havariijního čerpadla | |||
4 S 110, 1500 ot., 60 ks, č.5438, r.v. 1955. Pomocný stroj pro pohon kompresoru 2 S 110, 16 ks | |||
800 ot., č 620294 r.v. 1956. Hlavní dynamo EI LS XII 8480 Vsetín 9 kw, 730/1500 ot., 110/160V | |||
82A. Pomocné dynamo - Kolbeň Daněk NGM 9 č. 32201, 13kw, 800 ot., 120V, 108A. | |||
7. Ekonomické údaje: | |||
Pořizovací hodnota: 4 145 087,- Kčs | |||
Roční odpis: 3,80% 157 513,- Kčs | |||
Zůstatková hodnota k 31.12.1962: 2 548 623,- Kčs | |||
další revize souš: 1965 | |||
8. Poznámka : ZKMR Tábor prošel postupně úpravou nástaveb, při výměně motoru, původní byl o | |||
výkonu 350 HP, mu byl odstraněn i komín. Ve válečných létech , v roce 1942 byl u BMES přejmenován | |||
na "Hamburg". Přesné datum, kdy byl vyřazen z provozu a sešrotován, není známé. V Registru plavidel | |||
- Hans Rindt - Heinz Trost - stojí, že do roku 1979 byl "in Fahrt" - v provozu a až v roce 1982 sešrotován. |