Vlečné vrtulové parníky postavené po druhé světové válce pro | |||
Československou plavební akciovou společnost oderskou, | |||
ČPSO | |||
Vlivem válečných událostí přišla ČPSO o podstatnou část lodního parku. Z celkového počtu lodí | |||
zbylo pouhých 10%. Za těchto podmínek bylo prakticky nemožné lodní dopravu provozovat. | |||
K výraznému zlepšení došlo až dva roky po válce. V roce 1947 doplulo do ČSR - Děčína, několik | |||
novostaveb vlečných vrtulových parníků, postavených na loděnicích v Holandsku. Jednalo se o | |||
dva dvouvrtulové vlečné parníky, každý o výkonu 500k a tři jednovrtulové vlečné parníky, každý | |||
o výkonu 300 koní. Doplutá plavidla v Děčíně vzbudila nejenom zájem místní veřejnosti, ale i | |||
tisku. Díky uvěřejnění reportáže o těchto lodích (název časopisu není znám) se zachovala | |||
celková fotografie těchto lodí doplutých v roce 1947 do Děčína. | |||
"President Masaryk" | |||
Plavidlo bylo postaveno nizozemskou loděnicí Dordrecht v roce 1947. Lodní těleso bylo ocelové, | |||
nýtované, rozdělené šesti vodotěsnými přepážkami. Pořizovací hodnota jednoho kusu této vlečné | |||
lodě byla 4 000 000,- Kč. V roce 1948 bylo parníku změněno jméno na "Ostrava". Roku 1952 byla | |||
loď předisponována zpět na Labe, k ČSPLO a zařazena do lodního provozu Vnitrostátní plavby, | |||
Praha, - ZVP. V provozu sloužila až do roku 1972, kdy byla sešrotována. | |||
Technické parametry: | |||
délka lodi: Lmax: 47,85 m | |||
šířka lodi: Bmax: 8,25 m | |||
boční výška: H : 2,92 m | |||
střední ponor prázdné lodi: T : 1,18 m | |||
hmotnost prázdé lodi: 302 tun | |||
Strojní zařízení: | |||
2 tříválcové parní stroje stojaté o celkovém výkonu: 500 k | |||
2 lodní kotle o výhřevné ploše á 82 m2 tlaku 16 at. | |||
2 lodní vrtule třílisté, každá o průměru 1200 mm | |||
"President Beneš" | |||
sesterské plavidlo parníku "President Masaryk". Technické parametry obou lodí byly shodné. | |||
V roce 1948 byl parník přejmenován na "Přerov" a v roce 1952 byl rovněž předisponován k | |||
ČSPLO, n.p. V roce 1972 byl přestavěn na motorovou vlečnou loď. | |||
Vlečné parníky "Bohumín", "Vítkovice", "Opava" | |||
jednalo se o tři sesterská plavidla, vrtulové vlečné parníky, postavené v roce 1947 nizozemskou | |||
loděnicí Koopmann. Jejich názvy byly ponechány nejenom po roce 1948, ale i po roce 1952, | |||
kdy byly předisponovány na Labe. Pouze parník "Opava" byl přejmenován na "Holešovice", | |||
protože u Závodu vnitrostátní plavby Praha - "ZVP" byla ještě v provozu loď stejného jmnéna | |||
"Opava", postavená v roce 1934. Lodní tělesa těchto parníků byla ocelová, nýtovaná, ploché dno. | |||
Technické parametry | |||
délka lodi: Lmax : 28,40 m | |||
šířka lodi: Bmax : 6,47 m | |||
ponor prázdné lodi: T : 1,25 m | |||
nejvyšší pevný bod: Hfix : 4,55 m | |||
Strojní zařízení: | |||
všechny tři parníky byly vybaveny tříválcovým stojatým, parním strojem o výkonu 300 k při 220/ | |||
otáček za minutu. Rozvod Stephenson. Kotel ležatý, dvouplamencový, tlak 15 at. Lodní vrtule | |||
u těchto lodí byly čtyřlisté, umístěné v dýze. Tříploutvové kormidlo systému Hitzler bylo | |||
ovládáno ručně. | |||
Dodatek: bylo to posledních pět parníků vyrobených pro ČPSO i pro ČSPLO, n. p. Další lodě | |||
byly vybavovány motory. | |||
Poznámka: Výčet parníků převedených z Odry k ČSPLO není úplný. V seriálu nejsou uvedeny | |||
parníky, které ČSPLO převzala od ruské - sovětské plavby. Byly to parníky "Sněžka", "Říp" a | |||
"Moskva" - ex "Amur", která byla jako jediná vybavena tříplamencovým kotlem. "Moskva" byla | |||
u ZZP upravena na sklad baterií. Ostatní lodě byly po krátké době sešrotovány. Zajímavý byl | |||
též zadokolesový parník "J. Ressel", který byl později přejmenován na "Praděd". Bylo to snad | |||
proto, že J. Ressel byl vynálezcem lodní vrtule a sama loď nesoucí jeho jméno byla kolesová. | |||
Parník "Praděd" měl dva komíny vedle sebe a ke konci své "životní" kariéry byl přejmenován na | |||
"Žižkov". Za zmínku stojí ještě i parník "Karviná". Při havarii v roce 1960 se potopila a | |||
následujícího roku sešrotována. | |||
Podle Katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XXXIV. část , který pro časopis "Labský plavec" | |||
připravoval Ing. Břetislav Žádník, upravil a přepsal Pavel Křesťan. |