Bočnokolesový vlečný parník "Roudnice" | |||
Parník postavila v roce 1908 loděnice Gebrüder Sachsenberg AG. Rosslau pro plavební | |||
společnost NDBE - Neue Deutsch - Böhmische Elbeschiffahrts - AG Dresden. V této době bylo | |||
parníku dáno jméno "Friedrich II Herzog". V roce 1919 byl přejmenován na "Anhalt". | |||
Parník, po převzetí ČPSL, a.s., přejmenovaný na "Roudnice", byl jedním z pěti vlečných parníků, | |||
které předala "Nová německo - česká paroplavební společnost" Československé republice po | |||
první světové válce v rámci reparací. | |||
V průběhu II. Světové války, v létech 1942 - 1945 byl název parníku změněn na "Raudnitz". | |||
Po skončení války mu bylo jméno "Roudnice" vráceno. Parník Roudnice byl vyřazen z provozu | |||
29. 4. 1962 a následně sešrotován. | |||
Rozměry plavidla: Parní stroj: | |||
délka lodě bez kormidla: L = 63,84 m dvouválcový ležatý | |||
šířka trupu B = 7,20 m výkon parního stroje : 700 ks | |||
šířka přes kolesnice Bmax = 14,34 m průměry válců: 590 / 1025 mm | |||
boční výška H = 2,40 m zdvih: 1200 mm | |||
ponor prázdné lodi T0 = 0,81 m otáčky: 40 ot. / minutu | |||
Parní kotle: dva o výhřevné ploše 2 x 120 m2, tlak páry 11 atm. | |||
Kolesa: dvě o průměru 2480 mm, každé 8 lopat, 1700 mm délky, 740 mm šířky | |||
Maximální zatížení: | |||
Hamburg - Magdeburg: 2500 tun | |||
Magdeburg - Dresden: 1750 tun | |||
Dresden - Děčín: 1500 tun | |||
Děčín - Ústí nad Labem: 1400 tun | |||
Poznámka: ČPSL, a.s využívala v hojné míře pro Go opravy parníků, jejich parních strojů a | |||
dalších zařízení v čase jak před II. Světovou válkou, tak i po roce 1945 loděnici v Rosslau. | |||
Na příklad parníku "Roudnice" byla v roce 1929 provedena generální oprava parního stroje a | |||
koles. V roce 1938 byla provedena částečná výměna dnových plechů, opravena kolesa atp. | |||
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XVI. část upravil Pavel Křesťan |