Bočnokolesový vlečný parník "Roudnice"  
     
  Parník postavila v roce 1908 loděnice Gebrüder Sachsenberg AG. Rosslau pro plavební   
  společnost NDBE - Neue Deutsch - Böhmische Elbeschiffahrts - AG Dresden. V této době bylo  
  parníku dáno jméno "Friedrich II Herzog". V roce 1919 byl přejmenován na "Anhalt".   
  Parník, po převzetí ČPSL, a.s., přejmenovaný na "Roudnice", byl jedním z pěti vlečných parníků,
  které předala "Nová německo - česká paroplavební společnost" Československé republice po  
  první světové válce v rámci reparací.  
  V průběhu II. Světové války, v létech 1942 - 1945 byl název parníku změněn na "Raudnitz".   
  Po skončení války mu bylo jméno "Roudnice" vráceno. Parník Roudnice byl vyřazen z provozu  
  29. 4. 1962 a následně sešrotován.  
     
  Rozměry plavidla:                                                                    Parní stroj:  
  délka lodě bez kormidla:    L          =  63,84 m                        dvouválcový ležatý  
  šířka trupu                          B          =   7,20 m                         výkon parního stroje :   700 ks  
  šířka přes kolesnice           Bmax    =   14,34 m                        průměry válců: 590 / 1025 mm  
  boční výška                       H           =    2,40 m                         zdvih:   1200 mm                 
  ponor prázdné lodi            T0            =   0,81 m                         otáčky:     40 ot. / minutu  
     
  Parní kotle:   dva o výhřevné ploše 2 x 120 m2, tlak páry 11 atm.  
     
  Kolesa: dvě o průměru 2480 mm, každé 8 lopat, 1700 mm délky, 740 mm šířky  
     
  Maximální zatížení:  
  Hamburg        -       Magdeburg:          2500 tun  
  Magdeburg    -       Dresden:                1750 tun  
  Dresden         -       Děčín:                    1500 tun  
  Děčín            -       Ústí nad Labem:     1400 tun  
     
  Poznámka: ČPSL, a.s využívala v hojné míře pro Go opravy parníků, jejich parních strojů a  
  dalších zařízení v čase jak před II. Světovou válkou, tak i po roce 1945 loděnici v Rosslau.  
  Na příklad parníku "Roudnice"  byla v roce 1929 provedena generální oprava parního stroje a  
  koles. V roce 1938 byla provedena částečná výměna dnových plechů, opravena kolesa atp.  
     
     
  Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. - XVI. část  upravil Pavel Křesťan