Bočnokolesový vlečný parník Brno | |||||||||||
Druhý nejsilnější parník, ve flotile lodí ČPSL a ČSPLO, Brno byl postaven loděnicí Gebrüder | |||||||||||
Sachsenberg, A.G. Rosslau v roce 1907. Při spuštění na vodu nesl jméno Brandenburg. V roce | |||||||||||
1922 po převodu do ČSR k ČPSL nesl jméno "BRNO". Od roku 1939 až 1945 byl po dobu II. Světové | |||||||||||
války přejmenován na "Prag". Po osvobození ČSR mu bylo o vráceno jméno "Brno". | |||||||||||
Z provozu byl parník vyřazen 20. 6. 1964 a v roce 1966 byl sešrotován. | |||||||||||
1. Technická data: | 3. Hlavní stroj: | ||||||||||
délka tělesa: | 68,17 | Výkon ks: | 840 | ||||||||
šířka tělesa: | 8,80 | otáčky: | 35 | ||||||||
boční výše uprostřed: | 2,85 | maximální zásoba paliva: 145 tun | |||||||||
střední ponor prázdné lodi: | 0,96 | spotřeba na 1 provozní hodinu: 1211 kg | |||||||||
2. Technicko provozní data: | |||||||||||
max. délka: | 74,19 | ||||||||||
max. šířka: | 17,74 / 8,88 | ||||||||||
nejvyšší pevný bod | 5,33 | ||||||||||
max. ponor: | 1,37 | ||||||||||
max. ponor prázdné lodi: | 0,99 | ||||||||||
váha prázdné lodi: | 392 t | ||||||||||
4. Stručný popis: | |||||||||||
Ocelové, nýtované lodní těleso s plochým dnem. Bočná kolesa o průměru 3,55 m. | |||||||||||
kormidelní parní stroj. Lodní těleso rozděleno sedmi vodotěsnými přepážkami. | |||||||||||
5. Palubní zařízení: | |||||||||||
Na přídi kotevní parní naviják. Na zádi kotevní ruční jednoduchý naviják. | |||||||||||
Vlečné zařízení. Vlečná pacholata, vlečný kozlík, boční vlečná pacholata, | |||||||||||
vodící vlečné oblouky. | |||||||||||
6. Strojní zařčízení: | zařízení: | ||||||||||
3 válcový sdružený ležatý parní stroj 840 ks, rok výroby 1911. | |||||||||||
2 lodní kotle válcové, ležaté, po 135 metrech čtverečních výhřevné plochy, 13,5 atm s dělenou | |||||||||||
vratnou komorou č. 0076, č. 9977, 1 vodní čerpadlo Duplex, motor diesel Škoda 15 ks. | |||||||||||
. | |||||||||||
7. Ekonomické údaje: | |||||||||||
pořizovací hodnota: | 8 813 445,- | ||||||||||
roční odpis: | 3,3 procenta | 290 844,- | |||||||||
zůstatková hodnota k 31.12.1962: | 620 900,- | ||||||||||
Poslední GO: | 1956 | 945 897,- | |||||||||
Další revize souš: | 1965 | ||||||||||
8. Poznámka: | Z přehledu plavidel ČSPLO, n.p., platném k 31. 12. 1962, přepsal Pavel Křesťan |