Bočnokolesové nákladní parníky | |||
"Labe", "Orlice" a "Lužnice" | |||
Byla to sesterská plavidla téměř shodných parametrů, postavené v Rosslau, loděnicí Gebrüder | |||
Sachsenberg. Parníky byly smíšené konstrukce, tj. dna lodí a jejich paluby byly dřevěné. Boky a | |||
nástavby byly ocelové. Lodní těleso každého parníku bylo rozděleno šesti vodotěsnými přepážkami. | |||
Počínaje od zádi plavidla - zadní kajuty, dva zadní nákladní prostory, strojovna s kotelnou, dva přední | |||
nákladní prostory a přední kajuty. Nad přepážkou mezi zadními nakládacími prostory byl ukotven | |||
nakládací stěžeň. Obdobné uspořádání bylo i u předních nákladních prostorů. Nákladní prostory měly | |||
jícny cca 2 x 2,8 metru s celně uzavíratelnými kryty. Oproti vlečným parníkům měly větší počet | |||
kolesových lopat - 10 kusů. Lopaty však byly ve srovnání s vlečnými parníky podstatně užší. Pouhých | |||
280 mm. Kormidla byla ovládána pomocí kormidelního kola. Bylo umístěné na zádi a ve vodorovné | |||
poloze. Všechny tři kolesové nákladní parníky byly postoupene Československé republice Rakouskou | |||
Severozápadní paroplavební společností, "ÖNWDG" , v roce 1922. Jelikož u Čpsl, a.s. nákladní parníky | |||
byly pojmenovány podle názvů českých řek, byly po převzetí podle této zásady také tak přejmenovány. | |||
Původní název rok výroby pro plavební společnost: Nový název u ČPSL, a.s. | |||
Antonia 1881 ÖNWDG Labe | |||
Helene 1882 ÖNWDG Orlice | |||
Laube 1883 ÖNWDG Lužnice | |||
Technické údaje: | |||
rozměry lodi v metrech "Labe" "Orlice" "Lužnice" | |||
délka L: 62,73 62,61 62,30 | |||
šířka trupu B: 6,00 6,00 6,00 | |||
šířka přes kolesnice Bmax: 11,36 12,00 11,90 | |||
boční výška H: 2,90 2,90 2,80 | |||
ponor T / Tmax : 0,65 / 1,54 0,66 / 1,55 0,60 / 1,36 | |||
max. nosnost v tunách: 301 287 265 | |||
Parní stroj: | |||
všechny tři parníky byly vybaveny dvouválcovými, ležatými stroji se Stephensonovým rozvodem o | |||
výkonu 250 k, na páru 8 at. a 32 otáček za minutu. | |||
Parní kotle: | |||
každé plavidlo mělo dva parní kotle vedle sebe, dýmnice byly zaústěny do jednoho komína. Kotle o | |||
délce 2 metrů a průměru 2,8 metru měly výhřevnou plochu 52,3 m2. Po jejich výměně 57,8 m2. | |||
Kolesa: každé koleso o průměru 3,5 metru mělo 10 ks lopat. Každá o délce 2200 mm a šířce 280 mm. | |||
Vyřazení z provozu: Parník Labe byl po obsazení Sudet předán Německu a krátce na to v Hamburku | |||
roku 1939 sešrotován. Orlice byla sešrotována v roce 1934, Lužnice v roce 1929 | |||
Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. XX. část, upravil a přepsal Pavel Křesťan | |||