Bočnokolesové nákladní parníky   
  "Labe", "Orlice" a "Lužnice"  
     
  Byla to sesterská plavidla téměř shodných parametrů, postavené v Rosslau, loděnicí Gebrüder   
  Sachsenberg. Parníky byly smíšené konstrukce, tj. dna lodí a jejich paluby byly dřevěné. Boky a   
  nástavby byly ocelové. Lodní těleso každého parníku bylo rozděleno šesti vodotěsnými přepážkami.  
  Počínaje od zádi plavidla - zadní kajuty, dva zadní nákladní prostory, strojovna s kotelnou, dva přední
  nákladní prostory a přední kajuty. Nad přepážkou mezi zadními nakládacími prostory byl ukotven  
  nakládací stěžeň. Obdobné uspořádání bylo i u předních nákladních prostorů. Nákladní prostory měly
  jícny cca 2 x 2,8 metru s celně uzavíratelnými kryty. Oproti vlečným parníkům měly větší počet  
  kolesových lopat - 10 kusů. Lopaty však byly ve srovnání s vlečnými parníky podstatně užší. Pouhých  
  280 mm. Kormidla byla ovládána pomocí kormidelního kola. Bylo umístěné na zádi a ve vodorovné  
  poloze. Všechny tři kolesové nákladní parníky byly postoupene Československé republice Rakouskou
  Severozápadní paroplavební společností, "ÖNWDG" , v roce 1922. Jelikož u Čpsl, a.s. nákladní parníky
  byly pojmenovány podle názvů českých řek, byly po převzetí podle této zásady také tak přejmenovány.
     
  Původní název     rok výroby     pro plavební společnost:                Nový název u ČPSL, a.s.  
     
    Antonia                   1881                           ÖNWDG                                    Labe  
    Helene                     1882                          ÖNWDG                                    Orlice  
    Laube                      1883                         ÖNWDG                                    Lužnice  
     
  Technické údaje:  
  rozměry lodi v metrech                        "Labe"                           "Orlice"                      "Lužnice"  
  délka                         L:                           62,73                             62,61                             62,30  
  šířka trupu                B:                             6,00                               6,00                               6,00  
  šířka přes kolesnice Bmax:                      11,36                             12,00                             11,90  
  boční výška             H:                              2,90                               2,90                               2,80  
  ponor                 T / Tmax :                    0,65 / 1,54                       0,66 / 1,55                    0,60 / 1,36  
  max. nosnost v tunách:                            301                                  287                               265  
     
  Parní stroj:   
  všechny tři parníky byly vybaveny dvouválcovými, ležatými stroji se Stephensonovým rozvodem o  
  výkonu 250 k, na páru 8 at. a 32 otáček za minutu.   
     
  Parní kotle:  
  každé plavidlo mělo dva parní kotle vedle sebe, dýmnice byly zaústěny do jednoho komína. Kotle o  
  délce 2 metrů a průměru 2,8 metru měly výhřevnou plochu 52,3 m2. Po jejich výměně 57,8 m2.  
     
  Kolesa: každé koleso o průměru 3,5 metru mělo 10 ks lopat. Každá  o délce 2200 mm a šířce 280 mm.  
     
  Vyřazení z provozu:   Parník Labe byl po obsazení Sudet předán Německu a krátce na to v Hamburku 
  roku 1939 sešrotován. Orlice byla sešrotována v roce 1934, Lužnice v roce 1929  
     
     
  Podle katalogu historických plavidel ČSPL, a.s. XX. část, upravil a přepsal Pavel Křesťan