Bočnokolesový parník Vyšehrad          
                       
  Parník byl postaven v roce 1898 v Dresden - Übigau, loděnicí Drážďanská strojírna a    
  loděnice, a.s. pro plavební společnost "Kette" Deutsche Elbschiffahrt Gesellschaft Dresden.  
  Při uvedení do provozu nesl jméno "Riesa". V roce 1904 byl přejmenován společností    
  "Vereinigte Elbeschiffahrtsgesellschaft AG" na "VEG 15". K dalšímu přejmenování lodi    
  došlo v roce 1930 na "NNVE 34".               
  Po skončení II. Světové války se tento parník nalézal na československém území a byl na    
  základě Výnosu ministerstva dopravy a techniky ze dne 19. 5. 1945 svěřen do používání a    
  správy ČPSL a přejmenován na "Vyšehrad".             
                       
  Technické údaje:    délka bez kormidla   L:             67,20 m        
      šířka trupu                               B:               8,30 m        
      šířka přes kolesnice Bmax 16,55 m        
      ponor prázdné lodi                  T:               0,98 m        
      ponor s plnou zásobou uhlí      Tmax             1,36 m   1,36 m        
                       
      parní stroj:      tříválcový, sdružený, ležatý o výkonu 650 k      
      parní kotle:     dva, provozní tlak 16 at.          
                       
  Maximální zatížení:  Hamburg   -   Magdeburg:   3250 tun čistého nákladu v 5 až 7 člunech    
                                   Magdeburg -  Dresden:         1900 tun  dtto         ve 4 až 6ti člunech    
      Dresden  - Děčín:                  1750 tun  dtto         ve 4 až 6ti člunech    
      Děčín - ústí nad Labem:        1500 tun  dtto         ve 4 až 5ti člunech    
                       
  Parník Vyšehrad byl zrušen 26. 9. 1960              
                       
  Poznámka: Toto plavidlo nebylo jediné, které neslo název Vyšehrad. Pomineme-li osobní    
  parníky sloužící k přepravě osob, stejný název Vyšehrad nesl bočnokolesový vlečný parník  
  postavený v Drážďanech Nordwest Werfte v roce 1894. Toto plavidlo, původním názvem    
  "Wien" převzala na základě mírové smlouvy v roce 1922 ČPSL a pojmenovala "Vyšehrad".  
  Parník o velikosti L: 64,16 m, B/Bmax:  7m/14,92 m a výkonu 500k byl vyřazen z provozu    
   v roce 1936.