Bočnokolesový parník Vyšehrad | ||||||||||||
Parník byl postaven v roce 1898 v Dresden - Übigau, loděnicí Drážďanská strojírna a | ||||||||||||
loděnice, a.s. pro plavební společnost "Kette" Deutsche Elbschiffahrt Gesellschaft Dresden. | ||||||||||||
Při uvedení do provozu nesl jméno "Riesa". V roce 1904 byl přejmenován společností | ||||||||||||
"Vereinigte Elbeschiffahrtsgesellschaft AG" na "VEG 15". K dalšímu přejmenování lodi | ||||||||||||
došlo v roce 1930 na "NNVE 34". | ||||||||||||
Po skončení II. Světové války se tento parník nalézal na československém území a byl na | ||||||||||||
základě Výnosu ministerstva dopravy a techniky ze dne 19. 5. 1945 svěřen do používání a | ||||||||||||
správy ČPSL a přejmenován na "Vyšehrad". | ||||||||||||
Technické údaje: délka bez kormidla | L: 67,20 m | |||||||||||
šířka trupu B: 8,30 m | ||||||||||||
šířka přes kolesnice | Bmax | 16,55 m | ||||||||||
ponor prázdné lodi T: 0,98 m | ||||||||||||
ponor s plnou zásobou uhlí Tmax 1,36 m | 1,36 m | |||||||||||
parní stroj: tříválcový, sdružený, ležatý o výkonu 650 k | ||||||||||||
parní kotle: dva, provozní tlak 16 at. | ||||||||||||
Maximální zatížení: Hamburg - Magdeburg: 3250 tun čistého nákladu v 5 až 7 člunech | ||||||||||||
Magdeburg - Dresden: 1900 tun dtto ve 4 až 6ti člunech | ||||||||||||
Dresden - Děčín: 1750 tun dtto ve 4 až 6ti člunech | ||||||||||||
Děčín - ústí nad Labem: 1500 tun dtto ve 4 až 5ti člunech | ||||||||||||
Parník Vyšehrad byl zrušen 26. 9. 1960 | ||||||||||||
Poznámka: Toto plavidlo nebylo jediné, které neslo název Vyšehrad. Pomineme-li osobní | ||||||||||||
parníky sloužící k přepravě osob, stejný název Vyšehrad nesl bočnokolesový vlečný parník | ||||||||||||
postavený v Drážďanech Nordwest Werfte v roce 1894. Toto plavidlo, původním názvem | ||||||||||||
"Wien" převzala na základě mírové smlouvy v roce 1922 ČPSL a pojmenovala "Vyšehrad". | ||||||||||||
Parník o velikosti L: 64,16 m, B/Bmax: 7m/14,92 m a výkonu 500k byl vyřazen z provozu | ||||||||||||
v roce 1936. | ||||||||||||