Motorové nákladní lodě - "emky",
 
psal se podzim roku  1960, když na překladišti v Novém Loubí nakládal vlečný člun 637 kusové zboží určené  
do Hamburku. Nic neobvyklého, takových jako on byla převážná většina. V tomto případě však mezi běžnou
kusovkou měl člun naloženy 2 velké bedny. Každá obsahovala motor Škoda 6L 160 - o výkonu 135 koní.
Kormidelník však tentokrát velkou radost z kusovky do Hamburku neměl. Pamatuji jeho postesknutí, jako by 
to bylo včera. "Vidíš", říkal, "vidíš ty dvě bedny. To jsou motory do mého člunu. Bude z něho motorák a já 
nemám kapitánský patent."  Byla to jeho poslední plavba na tomto člunu.
 
Loděnice GRUBE ve Warwisch odvedla touto přestavbou excelentní práci. Z klasického vlečného člunu vznikla
moderní motorová nákladní loď, jejíž největší předností, pomineme - li komfortní zařízení kajut, byl velmi
malý ponor umožňující lodi i za velmi nízkých stavů naložit taková množství nákladu, aby byla ještě
rentabilní. Kanálová míra člunu byla zachována i po přestavbě a loď bez jakýchkoli omezení mohla být 
disponována nejenom na labsko-vltavské vodní cestě, ale i na kanálová spojení na východ i na západ od Labe.
Kvalitní přestavba dovolovala získat pro tato plavidla zvláštní povolení i na cesty po námořní vodní cestě pod 
Hamburkem pro přepravy dřevní hmoty z ČSSR do Ueterseen.
 
Přestavba člunu 637 na M 01 byla dokončena v roce 1961. Zadní část člunu byla uříznuta a nahrazena novým
dílem obsahujícím strojovnu, kajuty kapitána a strojníka a zvedací kormidelnu, kterou dosud nevlastnilo žádné 
plavidlo ČSPLO. Za kormidelnou byl nainstalován vlečný hák pro vlečení člunů. Původní ruční navijáky byly   
nahrazeny elektrickými. Výčet "nej" usnadňujících navigaci a řízení plavidla uzavíral radar DK 215 a echolot. 
Přední i zadní nástavby byly vybaveny propan-butanovými boilery pro ohřev teplé vody. Sporáky na vaření
jak na zádi, tak i na přídi plavidla byly také na propan-butan. Sprchový kout, lednice a dostatek elektrické 
energie i za stání plavidla se staly samozřejmostí. 
 
Podle plánů přestavby" M 01" byla posléze v křešické loděnici přestavěna celá řada vlečných člunů na 
motorové, dvouvrtulové nákladní lodě. S motory o původním výkonu jako měla M 01 bylo přestavěno dalších
5 vlečných člunů.  Po přejmenování M 01 na MN 6201 vznikla řada plavidel do čísla MN 6206.  Postupně bylo 
přestavěno ještě 9 člunů. Tyto lodě byly osazeny motory ŠKODA 6 L 160 PN o celkovém výkonu cca 320 PS.
Tato řada byla označena MN 6301 až MN 6309. Všechny tyto lodě měly oproti předchozím přestavbám již
posuvný kryt. Poslední, desátá "emka",  MN 6310, byla upravena v rámci generální opravy z MN 6203. Lodi
po odebrání deskového krytu byly zvýšeny a zpevněny jícny s cílem budoucích přeprav kontejnerů a dřeva. 
 
V dnešních dnech, září 2010, je ještě možné na Labi a Vltavě spatřit MN 6201, MN Calimero ex Francoa 
ex 6307, MN Vltava ex 6308 a MN Niké ex 6304? 
 
technické rozměry:           Lmax:  67,1 m                     nosnost plavidla:     90 cm :         200 tun         
                                        Bmax:    8,25m                                                  100 cm :         250 tun
                                       Tmin:     0,75 m                                                 130 cm :          395 tun
                                      Tmax:     1,9 m                                                   150 cm :          490 tun
                  váha prázdné lodi :     210 tun                                                190 cm :          685 tun
 
výkon hlavních motorů          :                268 KW    PHM l/hod:   28,5            olej kg/h:   1,6
výkon pomocných motorů     :               12,7KW
 plavební zóna : 3
                        tah na laně    :                3,5 tuny
délka nákladních prostorů    :                9,6 m - 16,9 m - 14,0 m
                         prostornost :                 700 m3                 ložná plocha celkem:        320 m2
                
Přehled jednotlivých člunů vyčleněných pro přestavby:
 
6201  - 637  - (7202)/ původně ČSPO                          6301  -  653                      6307 -  651 
6202  - 658  - (7206)  dtto                                           6302  -  661                      6308  -  650
6203  - 662  - (7207) dtto                                            6303  -  655                      6309  -  663
6204  - 666  - (7208) dtto                                            6304  -  652                      6310  -  6203
6205  - 640  - (7203) dtto                                            6305  -  667
6206  - 654  - (7204) dtto                                            6306  -  668
 
Za výše uvedenou tabulku děkuje redakce technických popisů plavidel panu Theodorovi  Grötschelovi 
z Breitenhagen a panu Robertu Fialovi.
 
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31. 12. 1994  a osobním znalostem těchto lodi  upravil a 
přepsal Pavel Křesťan.©