Motorová nákladní loď "Jestřáb", | |
byla postavena roku 1936 loděnicí Heidelmann v Lauenburku, pro "Oppelner Verlade-und Lagerhaus | |
Gessellschaft Albert Koerber, m.b. H., přeloženo Opolská překladní a skladovací společnost A.K., s.r.o. | |
Plavidlo bylo uvedeno do provozu pod označením M.O. 25. Společně s motorovými loděmi M.O. 20, | |
M.O. 21, M.O. 22 - Racek, Orel, Sokol - zajišťoval Jestřáb až do roku 1945 na Odře mezi Vratislaví | |
a Štětínem včetně kanálových spojeních do Berlína a na Labi do Hamburku přepravy kusového a jinak | |
cennějšího zboží. Dne 31. března 1945 se Jestřáb u Brandenburku na řece Havole, po zasažení leteckou | |
bombou, potopil. Po vyzvednutí bylo plavidlo odvlečeno do Štětína a částečně opraveno. Dokončení | |
celkových oprav zajistila lodi, nesoucí upravené označení M 25, loděnice v Praze - Holešovicích. Po | |
zařazení plavidla do stavu Československé plavební společnosti oderské - ČPSO - dostala loď dne | |
25. září 1948 nové označení - "MN Jestřáb." Po ukončení činnosti závodu Odra byl Jestřáb společně | |
s ostatními plavidly převeden v roce 1957 k ČSPLO. V roce 1962 - 1963 byla na Jestřábu provedena | |
křešickou loděnicí přestavba a generální oprava. Loď získala nejenom nový motor, příď nástavbu | |
obsahující malou kuchyň a kajuty v podpalubí. Byla upravena i záďová nástavba a díky nové, širší | |
kormidelně získala loď modernější vzhled. Nový motor a štíhlá konstrukce trupu umožňovaly Jestřábu | |
dosahovat především proti proudu, v rámci stanovené jízdní doby, poměrně vysokých výkonů. Pan | |
Gretschel v článku uvedl, že Jestřáb, podle sdělení kapitána B. Čempela, získal za rychlost tzv. Modrou | |
stuhu. V roce 1967 - 1968 obdržel Jestřáb, v té době již jako MN 4203 další nový motor. Jednalo se o | |
dvoutaktní šestiválcový lodní motor ČKD 6D 160. S novou bronzovou lodní vrtulí, která byla pro tento | |
motor objednána v Glückstadtu/SRN, dosahoval motor při 1250 otáčkách za minutu výkonu 300 koní. | |
Z počátku byl motor za provozu dozorován technikem z ČKD Hořovice. Pan František Jarý dohlížel | |
po několik měsíců na jeho správnou obsluhu a údržbu. Síla motoru, blížící se výkonem jednoho koně | |
na jednu tunu nosnosti, udržel plavidlu i v dalších létech pověst velmi rychlé lodi a účinnost lodní vrtule | |
společně s Hitzlerovým kormidlem umožňovala dokonalé manévry téměř za každých okolností. Plavidlo | |
zpočátku bylo nasazováno pro svoji rychlost na přepravy termínovaného kusového a sběrného zboží. | |
V sedmdesátých letech společně s několika dalšími MNL zajišťoval grafikonové přepravy kusového | |
zboží z Holešovic do Hamburku a zpět. V závěru jeho lodního bytí mu byl sňat kryt a loď přepravovala | |
v tuzemských relacích písek pro stavební podniky. Jestřáb dosloužil v roce 1986, ve svých padesáti letech. | |
K sešrotování vyřazené lodi došlo v loděnici ČSPLO v Křešicích v roce 1991. Tím skončila její pohnutá | |
ale velmi zajímavá existence, jak v poslední větě o Jestřábu uvedl pan Theodor Grötschel z Breitenhagen. | |
inv číslo: 63315 | |
rok stavby: 1936 | |
loděnice: Lauenburg | |
1. Technická data: 3. Nosnost plavidla : | |
délka tělesa: L : 53,04 m váha prázdné lodi 150 tun | |
šířka tělesa: B : 6,20 m nosnost 90 cm: 95 tun | |
boční výše uprostřed: H : 2,20 m 100 cm: 124 tun | |
střední ponor prázdné lodi: 0,55 m 110 cm: 152 tun | |
130 cm: 210 tun | |
2. Technicko provozní data: 140 cm: 239 tun | |
největší délka: Lmax : 54,27 m 150 cm: 268 tun | |
největší šířka : Bmax : 6,23 m 160 cm: 298 tun | |
nejvyšší pevný bod: Hfix : 3,40 m 180 cm: 357 tun | |
maximální ponor plné lodi: Tmax : 1,90 m 190 cm: 387 tun | |
maximální ponor prázdné lodi: 0,80 m nosnost na 1 cm: 2,72 tun | |
4. Stručný popis: | |
Lodní těleso bylo ocelové, nýtované. Lodní vrtule čtyřkřídlá, bronzová, o průměru 1300 mm. | |
Kormidlo Hitzler, ruční. | |
Pro čerpání vody z lodního tělesa sloužilo motorové čerpadlo. | |
Posádka 1 + 1 | |
5. Palubní zařízení: | |
Kotevní zařízení: Na přídi i na zádi dvojitý kotevní elektrický naviják. | |
Vlečné zařízení: patentní vlečný hák a vlečné oblouky. 2 na přídi kotvy Hall, 2 záďové kotvy byly čtyřramenné | |
6.Strojní zařízení: | |
hlavní stroj: 6 S 160 PN Hořovice, v.r. 1962, č.32620026 o výkonu: 195 ks, 780 ot/min., zásoba | |
pohonných hmot 5 360 l, spotřeba 28,61 l za hod. Pomocný motor 1 S 110 Škoda, 1500 ot/min, | |
v.č. 630144 pro pohon pomocného kompresoru, pomocného dynama a odstředivého čerpadla. | |
7.Rozdělení nakládacích prostorů: | |
Plavidlo mělo nákladní prostory, šíře nákladního prostoru: 5,90 m, 6 vodotěsných přepážek | |
8. Ekonomické údaje: | |
pořizovací hodnota: 1 288 592,- korun československých | |
roční odpis: 47 678,- dtto | |
zůstatková hodnota k 31.12.1962: 1 427 944,- dtto | |
Poslední GO Křešice: 1962 | |
Další revize souš: 1967 | |
Výše uvedené podrobnosti o historii MN Jestřáb byly převzaty ze Sborníku k historii lodní dopravy, | |
Labsko-Vltavská plavba č. XII, který byl vydán v roce 2006. Historii "Jestřába" popsal pro toto vydání | |
pan Theodor Grötschel z Breitenhagen ve článku pod názvem "Podivuhodné lodní osudy 7." | |
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31.12.1962 a osobním znalostem lodi od roku 1968 | |
upravil a přepsal Pavel Křesťan.© |