Motorová nákladní loď "Jestřáb",
 
byla postavena roku 1936 loděnicí Heidelmann v Lauenburku, pro "Oppelner Verlade-und Lagerhaus
Gessellschaft Albert Koerber, m.b. H., přeloženo Opolská překladní a skladovací společnost A.K., s.r.o.
Plavidlo bylo uvedeno do provozu pod označením M.O. 25. Společně s motorovými loděmi M.O. 20, 
M.O. 21, M.O. 22 - Racek, Orel, Sokol - zajišťoval Jestřáb až do roku 1945 na Odře mezi Vratislaví 
a Štětínem včetně kanálových spojeních do Berlína a na Labi do Hamburku přepravy kusového a jinak 
cennějšího zboží. Dne 31. března 1945 se Jestřáb u Brandenburku na řece Havole, po zasažení leteckou 
bombou, potopil. Po vyzvednutí bylo plavidlo odvlečeno do Štětína a částečně opraveno. Dokončení 
celkových oprav zajistila lodi, nesoucí upravené označení M 25, loděnice v Praze - Holešovicích. Po 
zařazení plavidla do stavu Československé plavební společnosti oderské - ČPSO - dostala loď dne 
25. září 1948 nové označení - "MN Jestřáb."  Po ukončení činnosti  závodu Odra byl Jestřáb společně 
  s ostatními plavidly převeden v roce 1957 k ČSPLO. V roce 1962 - 1963 byla na Jestřábu provedena 
  křešickou  loděnicí přestavba a generální oprava. Loď získala nejenom nový motor, příď  nástavbu 
  obsahující malou kuchyň a kajuty v podpalubí. Byla upravena i záďová nástavba a díky nové, širší
  kormidelně získala loď modernější vzhled. Nový motor a štíhlá konstrukce trupu umožňovaly Jestřábu
  dosahovat především proti proudu, v rámci stanovené jízdní doby, poměrně vysokých výkonů. Pan 
  Gretschel v článku uvedl, že Jestřáb, podle sdělení kapitána B. Čempela, získal za rychlost tzv. Modrou 
  stuhu. V roce 1967 - 1968 obdržel Jestřáb, v té době již jako MN 4203 další nový motor. Jednalo se o 
  dvoutaktní šestiválcový lodní motor ČKD 6D 160. S novou bronzovou lodní vrtulí, která byla pro tento
  motor objednána v Glückstadtu/SRN, dosahoval motor při 1250 otáčkách za minutu výkonu 300 koní.
  Z počátku byl motor za provozu dozorován technikem z ČKD Hořovice. Pan František Jarý dohlížel
  po několik měsíců na jeho správnou obsluhu a údržbu. Síla motoru, blížící se výkonem jednoho koně 
  na jednu tunu nosnosti, udržel plavidlu i v dalších létech pověst velmi rychlé lodi a účinnost lodní vrtule
  společně s Hitzlerovým kormidlem umožňovala dokonalé manévry téměř za každých okolností. Plavidlo
  zpočátku bylo nasazováno pro svoji rychlost na přepravy termínovaného kusového a sběrného zboží.
  V sedmdesátých letech společně s několika dalšími MNL zajišťoval grafikonové přepravy kusového
  zboží z Holešovic do Hamburku a zpět. V závěru jeho lodního bytí mu byl sňat kryt a loď přepravovala 
  v tuzemských relacích písek pro stavební podniky. Jestřáb dosloužil v roce 1986, ve svých padesáti letech.
  K sešrotování vyřazené lodi došlo v loděnici ČSPLO v Křešicích v roce 1991. Tím skončila její pohnutá
  ale velmi zajímavá existence, jak v poslední větě o Jestřábu uvedl pan Theodor Grötschel z Breitenhagen.
   
  inv číslo:                                           63315
  rok stavby:                                         1936
  loděnice:                                           Lauenburg  
   
  1. Technická data:                                                                     3. Nosnost plavidla :
  délka tělesa:                                  L : 53,04 m                              váha prázdné lodi                 150 tun 
  šířka tělesa:                                   B :  6,20 m                                      nosnost 90 cm:               95 tun
  boční výše uprostřed:                     H :  2,20 m                                                100 cm:              124 tun   
  střední ponor prázdné lodi:                    0,55 m                                                110 cm:              152 tun   
                                                                                                                      130 cm:              210 tun
  2. Technicko provozní data:                                                                       140 cm:              239 tun                                                     
  největší délka:                         Lmax : 54,27 m                                                150 cm:              268 tun                                                           
  největší šířka :                        Bmax :   6,23 m                                                160 cm:              298 tun                     
  nejvyšší pevný bod:                 Hfix :      3,40 m                                               180 cm:              357 tun                                                   
  maximální ponor plné lodi:       Tmax :   1,90 m                                                190 cm:              387 tun                                                    
  maximální ponor prázdné lodi:               0,80 m                                   nosnost na 1 cm:             2,72 tun                                                                                        
                                                                                                                       
  4. Stručný popis:
  Lodní těleso bylo ocelové, nýtované. Lodní vrtule čtyřkřídlá, bronzová, o průměru 1300 mm.
  Kormidlo Hitzler, ruční.
  Pro čerpání vody z lodního tělesa sloužilo motorové čerpadlo.
  Posádka 1 + 1
   
  5. Palubní zařízení:
  Kotevní zařízení: Na přídi i na zádi dvojitý kotevní elektrický naviják.
  Vlečné zařízení: patentní vlečný hák a vlečné oblouky. 2 na přídi kotvy Hall, 2 záďové kotvy byly čtyřramenné
   
  6.Strojní zařízení:
  hlavní stroj: 6 S 160 PN Hořovice, v.r. 1962, č.32620026 o výkonu: 195 ks, 780 ot/min., zásoba
  pohonných hmot 5 360 l, spotřeba 28,61 l za hod. Pomocný motor 1 S 110 Škoda, 1500 ot/min,
  v.č. 630144 pro pohon pomocného kompresoru, pomocného dynama a odstředivého čerpadla.
   
  7.Rozdělení nakládacích prostorů:
  Plavidlo mělo nákladní prostory, šíře nákladního prostoru: 5,90 m, 6 vodotěsných přepážek
 
  8. Ekonomické údaje:
  pořizovací hodnota:                                     1 288 592,-      korun československých               
  roční odpis:                                                     47 678,-      dtto
  zůstatková hodnota k 31.12.1962:                1 427 944,-      dtto            
  Poslední GO Křešice:         1962
  Další revize souš:               1967
   
 
Výše uvedené podrobnosti o historii MN Jestřáb byly převzaty ze Sborníku k historii lodní dopravy, 
Labsko-Vltavská plavba č. XII, který byl vydán v roce 2006. Historii "Jestřába" popsal pro toto vydání 
pan Theodor Grötschel z Breitenhagen ve článku pod názvem "Podivuhodné lodní osudy 7."
 
Poznámka: podle přehledu plavidel platném ke dni 31.12.1962 a osobním znalostem lodi od roku 1968 
upravil a přepsal Pavel Křesťan.©