Bočnokolesové motorové remorkéry 
"President Masaryk" a "MII",
 
byly ojedinělými plavidly na Labi splňujícími potřebné podmínky československého provozu. Oba
remorkéry byly moderní svou stavbou a vybavením. Jejich technické parametry měly na svoji dobu
vysokou stavební úroveň a svým zjevem se staly se na Labi skvostnými plavidly, které dokazovaly
odvážnost a solidnost práce československých plavebních kruhů. Tak byly v kostce oba remorkéry
představeny panem Švarcem* v publikaci "50 let československé plavby na Labi".
 
Obě novostavby, jak "President T.G. Masaryk", tak i "M II" byly postaveny v Praze, v libeňské loděnici 
v létech 1932 až 1933. Jejich celkové dokončení muselo však být provedeno v loděnici v Ústí nad
Labem. Menší šířka vrat plavebních komor na Vltavě a Labi z Mělníka byla důvodem, že obě lodě byly
transportovány bez koles a kolesnic. "President Masaryk" byl dán k běžnému používání koncem roku
1932. M II převzala ČPSL, a.s. v roce 1933. 
 
Vlečné povinnosti si na Labi oba remorkéry plnily jen do válečného roku 1942. V rámci požadavků na
předání některých plavidel tehdy německá strana rozhodla, že obě lodě budou rozebrány a po částech
přepraveny na Dunaj. V registru plavidel od Hans Rindt a Heinz Trost stojí: "President Masaryk" - 1942
zerlegt a.d. Autobahn zur Donau, zur ČSPD, und war bis 1979 in Fahrt. Na Dunaji nesl jméno slovenské
řeky "Polana" Stejný osud postihl i jeho sesterskou loď M II. Byla také rozebrána a přepravena na Dunaj.
U ČSPD nesla jméno "Javorina". Oba remorkéry jsme mohli vidět v Bratislavě, na Dunaji ještě na konci
sedmdesátých let. Javorina, neboli M II byla vyřazena z provozu v roce 1977 a sešrotována. Polana -
neboli, President Masaryk, byla vyřazena v roce 1979.
 
Základní technické rozměry:  L : 68 m, B : 7,20 m / 18,00 m. Jejich výkon podle čekých údajů je udáván 
o 850 KS. Německý registr udal 950 PS. V textu kolorované fotografie stojí, že President Masaryk měl 
výkon 1000 PS.
 
*Bohumil Švarc, dlouholetý zaměstnanec Československé plavby labsko-oderské. V posledních létech  jeho
pracovního života působil ve funkci ředitele Odbočky ČSPLO, n.p./ČSPL, a.s. v Hamburku. Před  odchodem na 
zasloužený odpočinek byl ředitelem obchodního oddělení ředitelství  ČSPL, a.s.