Bočnokolesové motorové remorkéry | |
"President Masaryk" a "MII", | |
byly ojedinělými plavidly na Labi splňujícími potřebné podmínky československého provozu. Oba | |
remorkéry byly moderní svou stavbou a vybavením. Jejich technické parametry měly na svoji dobu | |
vysokou stavební úroveň a svým zjevem se staly se na Labi skvostnými plavidly, které dokazovaly | |
odvážnost a solidnost práce československých plavebních kruhů. Tak byly v kostce oba remorkéry | |
představeny panem Švarcem* v publikaci "50 let československé plavby na Labi". | |
Obě novostavby, jak "President T.G. Masaryk", tak i "M II" byly postaveny v Praze, v libeňské loděnici | |
v létech 1932 až 1933. Jejich celkové dokončení muselo však být provedeno v loděnici v Ústí nad | |
Labem. Menší šířka vrat plavebních komor na Vltavě a Labi z Mělníka byla důvodem, že obě lodě byly | |
transportovány bez koles a kolesnic. "President Masaryk" byl dán k běžnému používání koncem roku | |
1932. M II převzala ČPSL, a.s. v roce 1933. | |
Vlečné povinnosti si na Labi oba remorkéry plnily jen do válečného roku 1942. V rámci požadavků na | |
předání některých plavidel tehdy německá strana rozhodla, že obě lodě budou rozebrány a po částech | |
přepraveny na Dunaj. V registru plavidel od Hans Rindt a Heinz Trost stojí: "President Masaryk" - 1942 | |
zerlegt a.d. Autobahn zur Donau, zur ČSPD, und war bis 1979 in Fahrt. Na Dunaji nesl jméno slovenské | |
řeky "Polana" Stejný osud postihl i jeho sesterskou loď M II. Byla také rozebrána a přepravena na Dunaj. | |
U ČSPD nesla jméno "Javorina". Oba remorkéry jsme mohli vidět v Bratislavě, na Dunaji ještě na konci | |
sedmdesátých let. Javorina, neboli M II byla vyřazena z provozu v roce 1977 a sešrotována. Polana - | |
neboli, President Masaryk, byla vyřazena v roce 1979. | |
Základní technické rozměry: L : 68 m, B : 7,20 m / 18,00 m. Jejich výkon podle čekých údajů je udáván | |
o 850 KS. Německý registr udal 950 PS. V textu kolorované fotografie stojí, že President Masaryk měl | |
výkon 1000 PS. | |
*Bohumil Švarc, dlouholetý zaměstnanec Československé plavby labsko-oderské. V posledních létech jeho | |
pracovního života působil ve funkci ředitele Odbočky ČSPLO, n.p./ČSPL, a.s. v Hamburku. Před odchodem na | |
zasloužený odpočinek byl ředitelem obchodního oddělení ředitelství ČSPL, a.s. | |